Základní suplementy pro zdraví a výkon

24.02.2020

Ať se věnujete jakémukoliv pohybu, na rekreační i závodní úrovni nebo i v případě,že máte pohybu minimum. Existují doplňky, které mají smysl pro každého. Protože mají velký přínos do zdraví obecně. Základem nicméně vždy bude kvalitní strava.

Proč bychom ale v prvé řadě měli o doplňcích stravy uvažovat?

Z obrázku vedle můžete vidět reakci na doplňky stravy obecně. Většina lidí v tom vidí jakousi chemii, ti lepší i fyziku a nedůvěřují jim. Nicméně si neuvědomují, že život JE chemie (a fyzika :D ) . A chemické procesy ovlivňují všechny možné i nemožné děje v přírodě.

V úvodu článku bych Vás rád přesvědčil, že některé doplňky mají opravdu smysl. Nechci a nebudu tvrdit, že se bez nich neobejdeme, ale opravdu mohou zvýšit kvalitu našeho života, v případě sportovců podávaný výkon a regeneraci.  Proč je tedy vhodné, jakési esenciální doplňky zařazovat, i když se naši předci obešli bez nich?


Proč bychom tedy měli o doplňcích vůbec uvažovat? Když naši předci žádné nepotřebovali...


  1. Dnes to máme trochu jinak - Část 1. Na první pohled trochu zvláštní, ale dle mého trefný název. Jde o to, že velká část dnešní hospodářské půdy je vyčerpaná. Dlouhými léty obhospodařování se vyčerpává množství živin, které půda obsahuje. Velkopěstitelství tomu vůbec nepřidává. A vzhledem k tomu,že rostliny rostou ze země, kvalita půdy se v obrovské míře odráží na obsahu vitamínů a minerálů které plodina obsahuje. Další věc je, že dnešní hospodaření je značné odlišené než kdysi. Používají se uměla hnojiva, pesticidy, nic z toho na kvalitě rostlin které jíme nepřidá. Výsledek: Z dnešních rostlin je podstatně těžší získat stejné množství vitamínů a minerálů než např. před dvěma sty lety.
  2. Máme to tak trochu jinak -  Část 2. Jestli jsme v první části řešili pěstování rostlin, zde se podíváme na CHOV hospodářských zvířat. Stejně jako kvalita půdy ovlivňuje kvalitu rostlin které následně jíme, tak způsob, jakým jsou zvířata chována a krmena rozhoduje u kvalitě masa, mléka, vajec apod. Bohužel, ve velkochovech nemají často zvířata dostatečný pohyb, jsou krmena potravou, která jim není přirozená ( např. kukuřice ), tato nepřirozená potrava jim způsobuje záněty, jsou tedy dopovány antibiotiky aby např. krávy nepošly moc brzo a mohly déle dojit mléko apod. Výsledek: nedostatek pohybu, špatná strava, absence slunečního světla to vše a další faktory způsobují,že živočišné produkty obsahují menší množství prospěšných látek než kdysi. Ba co více, místo aby organismus posilnilo, škodí mu.
  3. Máme to tak trochu....dělám si legraci. Zkrátka - Žijeme v rozdílném prostředí než naši předci. Znečištění půdy,vzduchu, vody, vystavení škodlivinám, zvýšená míra stresu, špatný spánek, nezdravá a průmyslově zpracovaná strava. To vše jsou věci, kterým je dnešní člověk vystavován. Zvýšené nároky na organismus si žádají zvýšený příjem vitamínů, minerálů a další důležitých látek, které naše tělo potřebuje aby dlouhodobě prosperovalo. 


Toto byly ve zkratce jedny z důvodů, proč je vhodné zařadit alespoň základní suplementaci. Teď už se můžu s klidem na duši pustit do základní suplementace, jak ji doporučuji já. 

1. Magnésium!! Tramtadadááá, famfáry, ano, magnesium je jedním z TOP doplňků. Nejvíce deficitní minerál, dle WHO jsou 2/3 Američanů deficitní na magnésium a v Evropě na tom nejsme o mnoho lépe. Magnésium si přitom účastní více než 360 biochemických reakcí v našem těle, od tvorby hormonů, optimalizace spánkových pochodů, zvyšování adaptace na stres, snižování zánětlivosti, zlepšení regenerace, pomáhá snižovat množství tělesného tuku a mnoho, mnoho dalších, hodně z nich by vás ani mě nenapadlo, důležité vědět, že magnésium je EXTRÉMNĚ důležité.

Aby toho nebylo málo, není magnésium jako magnésium a velmi záleží na konkrétním druhu a každé působí jinak a má jinou využitelnost. Já obecně doporučuji tři druhy a to:

  •  Magnésium malát -Tato forma Mg je energizující. Je vhodné ji brát dopoledne nebo během dne, pokud nám dochází energie a chceme se dostat zpátky do hry. Magnésium se totiž účastní tvorby ATP v mitochondriích a chelátová vazba je pro tento proces ideální.  Výhoda je taky,že je relativně levný 
  • Magnésium bysglicinát - Vynikající forma Mg. Chelátová vazba s vysokou dostupností, ideální kupovat ještě v kombinaci s aktivní formou vitamínu B6 kdy je tvořena synergie a zvyšuje se biodostupnost ( vstřebatelnost ). Na rozdíl od malátu tato forma zklidňuje CNS a snižuje kortizol.  Je tedy vhodná před spaním nebo po tréninku, kdy zlepšuje regeneraci.
  • Magnésium threonát - též znám jako Magtein. Velmi specifická forma, jako jediná dokáže přes mozkovou bariéru prostupovat přímo do mozku a zvyšovat hladinu Mg přímo tam. Vhodná před spaním, pro zlepšení zdraví mozku, při depresích,úzkostech, špatných náladách, zkrátka kdykoliv je něco špatně v hlavě, základem bude právě magnésium threonát.

2. Zinek Velmi opomíjený minerál, přitom extrémně důležitý. Účastní se více než 300!! enzymatických reakcí v těle. Jestliže je hořčík nejvíce deficitní minerál, zinek mu je hned v patách. Jeho nedostatek úzce souvisí se sníženým zdravím. Zde jsou některé některé pochody, ke kterým zinek přispívá:

  • Ovlivňuje hladinu anabolických hormonů ( testosteron, růstový hormon, somatomedin C ). Bez těchto hormonů můžete makat ve sportu jak chcete, ale sotva se budete zlepšovat. Pokud budete mít nedostatek zinku = nedostatek těchto hormonů.
  • Chcete zlepšit citlivost na inzulín tzn. aby se méně jídla z toho co sníte ukládalo do tuků? Užívejte zinek!
  • Působí preventivně proti rakovině
  • U žen zvyšuje plodnost
  • Zlepšuje kardiovaskulární zdraví
  • Zlepšuje náladu, pomáhá proti depresím
  • Dobrá prevence proti Alzheimerově chorobě
  • Je to silný antioxidant

Zinek se prostě vyplatí! Opět je dobré zaměřit se na kvalitní chelátovou formu, základní dávka - 15-30 mg. Nebrat společně s magnésiem.

3. OMEGA 3 Omega trojky jsou extrémně důležité mastné kyseliny, neměly by chybět v základní suplementaci. Proč? Jsou to tzv. esenciální, takže nezbytné, nedokážeme bez nich fungovat. Podílejí se na správné funkci oka, mozku a buněk. Problém je, že v dnešní době jich máme ve stravě kritický nedostatek.  Hraje zde hlavně roli původ masa a mléka které konzumujeme. Příklad - vajíčko z volného chovu má poměr omega 3/omega 6 cca 1/3 až 1/4 ve prospěch omega 6.  To se blíží ideálnímu poměru v těle. Stejné vejce, ale z klecového chovu může mít poměr někde kolem 1/50 ve prospěch Omega 6. To je hodně daleko od ideálu. Podobné příklady najdeme i u masa.  Kvalitní rybí olej by tedy měl mít místo v naši ledničce alespoň  1 lžíce denně, pro zdraví - Dobrou chuť!

Další důvody proč zařadit rybí olej do stravy:

  • Zdraví očí a fotoreceptorů - DHA (součást omega 3)  je extrémně důležitá pro zdraví oka, následnou optimalizaci cirkadiánního rytmu. Navíc je ničena dlouhodobým koukáním do obrazovek počítačů a mobilních telefonů.
  • Šedé kůra mozková - Primárně je tvořena DHA, která tvoří obaly neuronů.  Doplňování omega 3 tedy prospívá paměti, myšlení a mozku celkově.
  • Snižují tělesnou zánětlivost - tělesný zánět stojí u prvopočátku všech civilizačních onemocnění. Dále u sportovců pomáhají snižovat potréninkovou bolest která je spojena s krátkodobým lokálním zánětem.

Rybím olejem tedy nic nezkazíme ať už se bavíme o zlepšení zdraví obecně, podporu léčby rakoviny, prevence proti sezónním nachlazením nebo CORONAVIRU :D.

D3+K2 Optimální hladina vitamínu D v těle je velmi důležitá. Dostává se do těla pomocí slunce a to potom plní své úkoly v lidském těle. Slunce, tedy i vitamín D, je pro lidské tělo esenciální. Každá buňka v lidském těle je přímo nebo nepřímo ovlivněna právě tímto vitamínem. Je rozhodující pro spánek, detoxikaci, regeneraci, produkci hormonu DHEA a testosteronu, duševní výkonnost atd. Vitamín D se vytváří pod kůží díky slunečnímu záření. 

Pozor na formu vitaminu D pokud je jakkoliv užívám ve formách kapslí, je pro tělo velmi málo vstřebatelný. Lidské tělo je zvyklé tento vitamin vstřebávat povrchem těla.

Vitamín K2 je v tucích rozpustný vitamín, který je nezbytný pro správné srážení krve, mineralizaci kostí a metabolismus proteinů cévní stěny. Důležité je hned na úvod zmínit, že existuje vitamín K1 a K2. Jenže pokud jde o využitelnost z potravinových doplňků, podle odborných zdrojů je vitamín K2, který všechny námi nabízené doplňky obsahují, o téměř 80-90% lépe využitelný. Deficit tohoto vitamínu vede ke špatné srážlivosti krve, osteoporóze a zvýšenému riziku zlomenin. Kromě výše zmíněných efektů je vitamín K zodpovědný i za správné fungování jater, podporuje srdeční funkce a snižuje hladinu "špatného" (tedy LDL) cholesterolu v krvi. Dále napomáhá k syntéze vápníku v organismu, což dále ovlivňuje jejich správný vývoj, snižuje riziko zranění či zlomení a taktéž zamezuje osteoporóze. Za rozepsání stojí jistojistě i jeho efekt na správné srážení krve, protože právě "koagulace" dala samotnému vitamínu název. V podstatě tento vitamín zamezuje přebytečnému krvácení a podílí se na zastavení již probíhajícího. Bez vitamínu K by nás zachvátilo nejen neustále krvácení z nosu, ale také trombóza či vnitřní krvácení.


Tímto bych povídání o doplňcích zakončil. Pokud budete mít zájem o doporučení konkrétních produktů, které užívám já, neváhejte mi napsat.